Ekspertyzy z zakresu bezpieczeństwa pożarowego
Ekspertyzy z zakresu bezpieczeństwa pożarowego wykonywane są w przypadku dostosowywania istniejących i przebudowywanych obiektów budowlanych, do obowiązujących przepisów z zakresu ochrony przeciwpożarowej. W przypadku nie dostosowania ich do aktualnych wymagań oraz braku uzgodnienia z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, rzeczoznawacą budowlanym oraz Komendantem Wojewódzkim PSP, obiekty te uznawane będą za zagrażające życiu ludzi i nie będą mogły nadawać się do użytkowania.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75 poz. 690 z późn. zm.) przy nadbudowie, rozbudowie, przebudowie i zmianie sposobu użytkowania budynków niektóre wymagania, o których mowa w rozporządzeniu, mogą być spełnione w sposób inny niż w nim określono, stosownie do wskazań ekspertyzy technicznej z zakresu bezpieczeństwa pożarowego, uzgodnionej z rzeczoznawcą ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz z właściwym komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej.
Celem takiej ekspertyzy jest analiza zabezpieczenia przeciwpożarowego budynku w zakresie:
1) spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie,
2) zapewnienia bezpieczeństwa pożarowego w sposób inny niż podano w w/w rozporządzeniu zgodnie z § 2, tzn. zaproponowanie rozwiązań zastępczych gwarantujących bezpieczeństwo ludzi znajdujących się w budynku, możliwość szybkiego alarmowania o zagrożeniu, sprawnej ewakuacji i prowadzenia akcji ratowniczo – gaśniczej przez jednostki straży pożarnej.