social sharing module joomla

Ta strona używa cookies.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".
joomla slideshow with caption

Organizacja zadań w zakresie bhp


Organizacja zadań
oraz pozostałe  zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

W polskim systemie prawa pracy podstawowym aktem prawnym regulującym wzajemne prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, czyli stron stosunku pracy, jest Kodeks pracy (będącym jednym z polskich kodeksów prawnych).

Reguluje on w szczególności kwestie dotyczące stosunku pracy, wynagrodzeń, czasu pracy, urlopów pracowniczych oraz wymagań bezpieczeństwa i higieny pracy. Kodeks pracy obowiązuje wszystkich pracowników bez wyjątku i w zdecydowanej większości przypadków jest stosowany bezpośrednio.

W przepisach Kodeksu pracy (w szczególności jego dziesiątego działu) zawarta jest przede wszystkim generalna zasada organizowania wszelkiej pracy w taki sposób, aby zatrudnieni przy niej pracownicy mieli zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki pracy.

O tym, jakie warunki mają być spełnione przy poszczególnych czynnościach i procesach technologicznych w celu zapewnienia tej ochrony, informuje nas szereg przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie delegacji zawartej w Kodeksie pracy, takich jak rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy określające wymagania dotyczące konstrukcji maszyn i urządzeń, stosowania substancji niebezpiecznych, warunków dozoru technicznego, ruchu na drogach publicznych oraz bhp przy wykonywaniu różnych innych prac. Przepisy te konkretyzują i precyzują ogólne obowiązki pracodawcy zawarte w Kodeksie pracy.

Poniżej przedstawiono pozostałe podstawowe zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Podstawowe obowiązki pracodawcy

Obowiązki osoby kierującej pracownikami

Prawa i obowiązki pracownika

Organizowanie okresowych badań lekarskich pracowników

Czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia oraz warunki uciążliwe w środowisku pracy

Środki ochrony zbiorowej i indywidualnej

Badania i pomiary warunków uciążliwych oraz czynników szkodliwych dla zdrowia

Prace szczególnie niebezpieczne

Maszyny i urządzenia techniczne

Przekazywaniu do użytkowania nowo wybudowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych, albo ich części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy, urządzenia produkcyjne oraz inne urządzenia mające wpływ na warunki pracy i bezpieczeństwo pracowników